ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: O Aλέξανδρος Βογιατζάκης στο “reportrait”

 

Μια εκ βαθέων εξομολόγηση από τον σκηνοθέτη της ταινίας “Νύχτωσε απόψε νωρίς”.

 

Ανήσυχο πνεύμα, ειλικρινής και παθιασμένος με τον κινηματογράφο. Ο Αλέξανδρος Βογιατζάκης ανήκει στη νέα γενιά σκηνοθετών με όρεξη να δημιουργήσουν και να εκφράσουν μέσα από τις ταινίες τους όλα όσα τους απασχολούν και τους προβληματίζουν για αυτά που  συμβαίνουν γύρω μας. Τελευταίο του καλλιτεχνικό “παιδί” είναι το “Nύχτωσε απόψε νωρίς” , μια μικρού μήκους ταινία για την οποία οι αναγνώστες του blog έχουν ενημερωθεί και παρακολουθήσει υλικό από τα γυρίσματα

Ο Αλέξανδρος συστήνεται στο κοινό του “reportrait” που αγαπάει το σινεμά και μιλάει για όλα: τα παιδικά του χρόνια, την σκηνοθεσία και τα μελλοντικά του όνειρα.

Διαβάστε την συνέντευξη:

 

 Πού γεννήθηκες και μεγάλωσες;

Kατάγομαι από την Κρήτη λόγω  του πατέρα μου. Όμως, γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα.

 Τρεις λέξεις που χαρακτήρισαν τα παιδικά σου χρόνια;

Τρέλα, τρέλα, τρέλα! Γενικά, ήμουν υπερβολικά ζωηρός, όπως λένε και οι δικοί μου. Και καθώς μεγάλωνα, άρχισα να ψάχνομαι ακόμα περισσότερο και να μην είμαι με τίποτα ευχαριστημένος. Τώρα βέβαια είμαι πολύ πιο ήρεμος, ίσως βρήκα αυτό που έψαχνα. Ποιος ξέρει;

 Πέρα από τον κινηματογράφο, τί άλλα χόμπι έχεις;

Εδώ και αρκετά χρόνια ασχολούμαι με το γυμναστήριο. Στην αρχή,  το έκανα γιατί ήθελα να βελτιώσω την εικόνα του σώματός μου. Πλέον,  μου έχει γίνει τρόπος ζωής και με βοηθάω να αποβάλλω το στρες της καθημερινότητας. Εκτός από το γυμναστήριο βέβαια, ασχολούμαι με το ποδόσφαιρο και το μπάσκετ, παρέα με φίλους.  Μου αρέσει πολύ ο αθλητισμός.

 

Πώς προέκυψε η επιθυμία σου να ασχοληθείς με την σκηνοθεσία;

Είναι κάτι για το οποίο με ρωτάει πολύς κόσμος, αλλά  ποτέ δεν έχω να δώσω μια σαφή απάντηση.   Θυμάμαι ότι  μου άρεσε από μικρός  να φτιάχνω βιντεο μαζί με τους φίλους μου και να τα μοντάρω, με ό,τι μέσα διέθετα τότε. Ήθελα να τους εντυπωσιάζω με το τελικό αποτέλεσμα. Δεν φαντάστηκα ποτέ ότι θα μου δοθεί η ευκαιρία να κάνω μια δική μου ταινία δουλεύοντας με επαγγελματίες ηθοποιούς και συνεργείο.  Ίσως,  γιατί πάντα το να γίνω σκηνοθέτης ήταν ένα όνειρο που θα προσπαθούσα κάποια στιγμή να γίνει πραγματικότητα, αφού πρώτα θα έχω αποκτήσει μια σταθερή δουλειά. Βέβαια η ζωή δεν τα έφερε έτσι . Κάποιες συγκυρίες που παρουσιάστηκαν μπροστά μου ταν σαν να μου έλεγαν  ότι ο κινηματογράφος και η σκηνοθεσία είναι για μένα μονόδρομος.

Ποιους σκηνοθέτες έχεις ως πρότυπα, έναν Έλληνα και έναν ξένο;

Για να είμαι ειλικρινής, θαυμάζω κυρίως ξένους σκηνοθέτες. Όπως ο Alejandro González Iñárritu o οποίος κατά τη γνώμη μου τα τελευταία χρόνια πηγαίνει τον κινηματογράφο ένα βήμα μπροστά μέσα από τις πρωτοποριακές ιδέες και τις σκηνοθετικές του ικανότητες. Από τον ελληνικό χώρο δεν έχω κάποιον συγκεκριμένο σαν πρότυπο. Ωστόσο, μπορώ να σου πω ότι ο Γιάννης Οικονομίδης είναι πιο κοντά στην αισθητική μου και ξεχωρίζω κάποια βήματά του.

 Αγαπημένες σου ταινίες που έχουν σκηνοθετήσει;

Λατρεύω όλες τις ταινίες  του Iñárritu. Αν πρέπει να ξεχωρίσω κάποια είναι το «Βαβέλ» στην οποία με εξαιρετικό τρόπο θίγει την έλλειψη επικοινωνίας και την απομόνωση των ανθρώπων. Επίσης, είναι καταπληκτικές οι  ερμηνείες όλων των ηθοποιών της ταινίας, ενώ μου είναι αξέχαστη  η ερμηνεία ενός παιδιού από το Μαρόκο. Με συγκίνησε πραγματικά.

 Για σένα, υπάρχει διαχωρισμός ανάμεσα στον ποιοτικό και τον εμπορικό κινηματογράφο;

Νομίζω ο όρος «ποιοτικός  κινηματογράφος» είναι λίγο παρεξηγημένος γιατί οτιδήποτε εμπορικό δεν σημαίνει ότι δεν είναι και ποιοτικό. Σαφώς , υπάρχουν υπάρχουν ιδεολογικές διαφορές ανάμεσα στα 2 «είδη» αλλά άνετα  μπορούν να συνυπάρξουν. Η ταινία που σου ανέφερα είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα.

 

 3 λέξεις που σε χαρακτηρίζουν ως σκηνοθέτη;

Ακούγεται κάπως όταν χαρακτηρίζεις ο ίδιος τον εαυτό σου, θα ήταν καλύτερα να το πουν αυτό για μένα άτομα που έχουν δει τα project που έχω κάνει ως τώρα.

 Τι είδους θέματα σου αρέσει περισσότερο να θίγεις στις ταινίες σου;

Οι περισσότερες ταινίες μικρού μήκους που έχω κάνει, θίγουν κυρίως, κοινωνικά θέματα για τα οποία εμπνέομαι από περιστατικά που βιώνω ο ίδιος γύρω μου. Ακόμα βέβαια, είμαι σε πειραματικό στάδιο, αλλά νομίζω είναι κάτι που μου ταιριάζει, χωρίς να αποκλείω βέβαια το ενδεχόμενο στο μέλλον να δοκιμάσω και κάτι άλλο, ίσως  πιο ανάλαφρο.

 Ποιες ιδιαίτερες δυσκολίες συναντά ένας σκηνοθέτης που γυρνά μια ταινία μικρού μήκους σε σχέση με μια ταινία μεγάλου μήκους και ποια είναι τα πλεονεκτήματα;

Μια από τις δυσκολίες στις ταινίες μικρού μήκους είναι ότι πρέπει να πεις στον θεατή αυτό που θες μέσα σε πολύ περιορισμένο χρόνο ενώ σε μια μεγάλου μήκους ταινία έχεις άφθονο χρόνο για να αναπτύξεις τους χαρακτήρες και το σενάριο σου. Από την άλλη ,όμως,  μια ταινία μεγάλου μήκους εκτός του ότι απαιτεί μεγαλύτερο budget και χρόνο, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να πλατειάσει  και να «κουράσει» τον θεατή ,ειδικά αν σε κάθε σκηνή δεν υπάρχει δραματουργία και οι χαρακτήρες δεν έχουν έστω και μια μικρή ανατροπή μεταξύ τους. Επίσης , η πλοκή σε μια μεγάλου μήκους ταινία πρέπει να αναπτύσσεται σιγά σιγά χωρίς να δίνει στο πιάτο πολλά στοιχεία του κάθε χαρακτήρα ώστε να τον κρατάει σε αγωνία και να παρατείνει το ενδιαφέρον του. Σε μια μικρού μήκους ταινία πρέπει να συμβαίνει το αντίθετο και τα γεγονότα που διαδραματίζονται να είναι πιο κατανοητά για τον θεατή για να μην χάσει το κεντρικό μήνυμά της .

 Τελικά τι μετράει περισσότερο σε μια ταινία, ένα μεγάλο budget η μια πολύ πρωτότυπη ιδέα;

Πιστεύω και τα δύο μετράνε εξίσου, διότι χωρίς budget δεν μπορείς να υλοποιήσεις μια πρωτότυπη ιδέα και χωρίς μια πρωτότυπη ιδέα και το budget να έχεις δεν θα πιάσει τόπο.

 Αν έπρεπε να επιλέξεις ανάμεσα στο μεγαλύτερο budget που έχει δαπανηθεί ποτέ στον κινηματογράφο και στο πιο πρωτότυπο σενάριο που έχει γίνει ποτέ, τι θα ήταν αυτό;

Αν και είναι όντως μεγάλο το δίλημμα, νομίζω θα επέλεγα το budget.

 Τι όνειρα κάνεις για το μέλλον σου στο κομμάτι της σκηνοθεσίας;

Θα ήθελα κάποια στιγμή να μου δοθεί η ευκαιρία να συμμετέχω σε μια μεγάλη παραγωγή μεγάλου μήκους ταινίας ως σκηνοθέτης και  να μπορώ μέσα από αυτό το επάγγελμα θα μπορώ οικονομικά να έχω μια αξιοπρεπή ζωή, είτε μέσα από την  κινηματογράφο,  είτε από άλλα μέσα όπως η τηλεόραση και το διαδίκτυο.

Leave a Reply

